جالبترين مطالب خواندني از سراسر گيتي
ارسالي خديجه سالار ارسالي خديجه سالار



رايان گيگز (Ryan Gigs) بازيكن تيم فوتبال مانچستريونايتد صاحب ثروتي معادل ۱۴ ميليون پوند است و هر هفته از باشگاه خود ۷۵ هزار پوند دستمزد دريافت مي كند. اما چند روز قبل خبر رسيد كه پدرش به علت بدهي زياد پا به فرار گذاشته است. وي براي اين كه به چنگ طلبكاران و صاحبخانه اش نيفتد، شبانه وسايل خانه خود را جمع كرد و پا به فرار گذاشت. وي قبل از فرار به يكي از دوستان صميمي خود گفت كه عازم كشور گامبيا (Gambia) است. با توجه به اين كه مادر رايان از پدرش جدا شده بود، به همين دليل اين بازيكن سرشناس ارتباط خود را با پدر قطع كرده است.
مكالي كالكين (Macaulay Culkin) هنرپيشه اي كه در 10 سالگي گرانترين دستمزد تاريخ سينما در چنين سني را گرفت به دليل حمل 17 گرم ماري جوانا (Marijuana) بازداشت شد. وی كه به خاطر بازي جذاب در فيلم تنها در خانه (Home Alone) به شهرت جهاني رسيد ، توسط پليس اوكلاهما (Oklahoma City) بازداشت شد و سپس با يك قرار4000 دالري وی را آزاد كرد. پليس او را درحالي كه گونه هاي ديگري از مواد مخدر را هم به همراه داشته با جوان ديگري در يك موتر كرايه اي بازداشت كرده است. هنوز مشخض نيست كه مك كولي كالكين كه در نيويارك زندگي مي كند در اوكلاهما چه مي كرده است. وی پيش از اين اعتيادش را يكبار ترك كرده است.
 
و پس از بازي در فيلم تنها در خانه به خاطر بازي سال 1994 خود در فيلم ريكي ريچ 11.4 ميليون دالر دستمزد گرفت. مکالي در 14 سالگي از سينما فاصله گرفت و در 17 سالگي ازدواج كرد و دوسال بعد هم از همسرش جدا شد. ثروت او 24.2 ميليون دالر براورد مي شود.
چين براي محافظت از شهر باستاني ليه در استان مركزي هونان، اين گنجينه فرهنگي را بار ديگر در زير خاك مدفون خواهد كرد. نيروگاه آبي وانيمپو در نزديكي آن كه از سال 2003 شروع به ذخيره آب كرده باعث شده تا آب زيرزميني تا ده متري زير اين شهر بالا بيايد و لذا بر اساس برنامه‌اي از سوي موسسه تحقيقاتي آثار فرهنگي چين، بخش عمده اين شهر كه پيش از اين از زير زمين بيرون آورده شده بود دوباره در زير خاك دفن خواهد شد. بيش از 36 هزار تكه كاغذ از جنس بامبو كه رويدادهاي دوران جنگ ميان استان‌ها در فاصله سال‌هاي 475 تا 221 پيش از ميلاد چين را به ثبت رسانده است، در شهر ليه چين كشف شده است.

 تحقيقات نشان داده اند ماده کيميائي که به ميزان زياد توسط گياه شاهدانه توليد مي شود به مقابله با سرطان کمک مي کند. به گزارش بي بي سي دانشمندان جزء فعالي بنام دلتا - 9 – تترا هيدرو کانيبول (THC) را درشاهدانه يافته اند که مي تواند گسترش ويروس هاي هرپس را متوقف سازد. وجود گونه هايي از اين نوع ويروس ها احتمال ابتلاء به برخي از سرطان ها را در پی خواهد داشت.
يك بانك در بنگله ديش قصد دارد به متكديان، به جاي پول تلفن همراه بدهد. اين بانك طي چند سال اخير وام هاي مختلفي به افراد فقير پرداخته است تا آنها با اين پول براي خود شغل ايجاد كنند. بانك به متكديان يك خط تلفن همراه به ارزش 120 دالر واگذار مي كند كه آنها بايد طي دو سال اين مبلغ را بازپرداخت كنند. البته روي اين پول سود نخواهد آمد.رئيس اين بانك گفت: متكديان مي توانند با اين تلفن ها درآمدزايي نمايند. آنها بايد در مكان هايي كه فاقد تلفن عمومي است مستقر شوند و به افرادي كه نياز به تلفن دارند خدمات ارائه كنند. پيش بيني مي شود كه از اين راه بين 200 تا 400 دالر در ماه  نصيب متكديان شود.

اوكراين قرار است كتاب‌ها و گنجينه‌هاي هنري اين كشور را كه پس از شكست نازي‌ها در جنگ جهاني دوم در سال 1945 ضبط كرده بود بازپس دهد. مقامات كيف موافقت كرده‌اند كه كتاب‌هاي متعلق به كتابخانه روزاريوم (Rosarium) در شهر سانگرهوسن (Sangerhausen) و موزيم-كتابخانه زوكر (Zucker) در برلين (Berlin) و نيز 286 اثر هنري شامل نقاشي و آثار گرافيكي را به آلمان باز‌پس دهند.


محققين‌ يك‌ فيلم‌ 35 ميليمتري‌ بازگشت‌ نجات‌ يافتگان‌ كشتي‌ تايتانيك‌ (Titanic) را كشف‌ كرده‌ اند كه‌ متعلق‌ به‌ 93 سال‌ پيش‌ است‌ و احتمالا توسط‌ يك‌ روزنامه‌ نگار آماتور و يا يكي‌ از ماموران‌ نجات‌ فيلمبرداري‌ شده‌ است‌.در اين‌ فيلم‌ ارزشمند كه‌ در يك‌ كلبه‌ جنگلي‌ كشف‌ شده‌، صحنه‌هاي‌ رقت‌ انگيز بازگشت‌ 705 نفر از نجات‌ يافتگان‌ كشتي‌ تايتانيك‌ به‌ نيويارك‌ به‌ تصوير كشيده‌ شده‌ است‌. در اين‌ فيلم‌ مسافران‌ با حالتي خسته و رنجور و نجات‌ دهندگان‌  آنها در كشتي‌ نجات‌ كارپاتيا و همچنين‌ در زمان‌ پياده‌ شدن‌ از آ ن‌ ديده‌ مي‌شود. با اين‌ حال‌ به‌ گفته‌ كارشناسان‌ اين‌ فيلم‌ قديمي‌ يك‌ بار در همان‌ سال‌ها در جايي‌ به‌ نمايش‌ در آمده‌ و بلافاصله‌ توسط‌ يك‌ مجموعه‌ دار به‌ مبلغ 121 پني‌ خريداري‌ شده‌ است‌ و از آن‌ زمان‌ ديگر هيچ‌ ردي‌ از آن‌ در دست‌ نبوده‌ است‌.
ده سال پيش اولين كافي نت جهان در شهر لندن راه اندازي شد و از آن زمان تاكنون بيش از 20 هزار كافي نت در 171 كشور جهان تاسيس شده است. در دهمين سالگرد كافي نت ها در جهان ياهو (Yahoo) كافي نت هاي 111 كشور جهان را مورد ارزيابي قرار داد و در نهايت كافي نت هاي برگزيده را معرفي كرد. زيباترين و لوكس ترين كافي نت جهان متعلق به كشور روسيه است كه در ميدان سرخ واقع مي باشد. همچنين جذاب ترين كافي نت جهان، كافي نتي واقع در يك خشكشويي در سان فرانسيسكو است. و اما دورافتاده ترين و خلوت ترين كافي نت جهان در گوشه اي از كشور مالي واقع مي باشد.
دريافت يك سيگنال راديو‌يي از فضا احتمال وجود موجودات فضايي هوشمند را افزايش داده است.تعقيب اثر اين سيگنال به نقطه‌اي مي‌رسد كه در آنها هيچ كهكشان، ستاره‌ و يا سياره‌اي تا مسافت 1000 سال نوري مشاهده نمي‌شود. اين سيگنال تنها براي يك دقيقه دريافت شده است و اين زمان به اندازه كافي كه منجمان بتوانند جزييات آن را بررسي كنند ادامه پيدا نكرده است. برخي دانشمندان معتقدند كه موجودات فضايي تلاش مي‌كنند تا از طريق انتقال اين فركانس‌ها خود را معرفي كنند.

 دانشمندان از ناروى موفق شده اند در مجمع الجزاير اسوالبارد (Svalbard) در قطب شمال، فسيل نوعي سوسمار دريايى ناشناخته به طول پنج متر را کشف کردند که در حدود۱۶۰ ميليون سال قبل ميزيسته است. بدليل سرمای منطقه امکان عملیات جستجو و حفاری فقط يکماه در سال بوده و برای شناسايي کامل تمامي قطعات اين فسيل بزرگ، حدود سه سال وقت لازم است.
مجسمه‌ مهاتما گاندی به اندازه طبيعي به همراه عصاي معروفش قرار است در موزه جديد حقوق بشر در ويني‌پگ نصب شود. اين مجسمه برونزي به وزن 500 كيلوگرم كه توسط رام وانجي سوتار ساخته شده، توسط دولت هند به كانادا اهدا شده و براي اولين بار در همين موزيم به نمايش گذاشته خواهد شد. سخنگوي كميسيون عالي هند در كانادا ميگويد: گاندي تجلي تمامي ارزش‌هاي مربوط به حقوق بشر است و اختصاص دادن جايگاهي به او در موزيم حقوق بشر در كشوري چندفرهنگي و چندنژادي چون كانادا براي ما افتخار بزرگي است.
يك زوج در انگليس با هواپيماي اختصاصي 4 نفره خود در كنار مزرعه اي برای صرف غذا فرود آمدند. اما هنگامي كه از رستوران بازگشتند با صحنه عجيبي مواجه شدند. چندين راس گاو در حال خوردن بدنه هواپيما بودند. اين گاوها بخش اعظم بدنه هواپيما را که از جنس فايبر گلاس بود، خوردند و به همين دليل پرواز با آن ديگر امكان پذير نبود.

 





باغباني باشنده نورفوك انگلستان (Norfolk) در ميان خاك‌هايي كه براي باغش خريده بود يك ورقه نازك و كوچك طلا يافته است كه در زمان امپراتوري روم به عنوان طلسم استفاده مي‌شده است. اين ورقه طلا به اندازه يك تمبر پستي است. اين طلسم و جادو كه از آن تاكنون فقط 5 عدد در بريتانيا و يك دوجين در كل امپراتوري روم كشف شده «لامِلا» خوانده مي‌شود. اين ورقه طلا يكي از 47 هزار قلم شي‌ء باستاني است كه مردم انگليس در سال گذشته كشف آنها را به مقامات گزارش داده‌اند. اغلب اين اشيا بي‌ارزش‌اند، اما هر يك به هر حال اشاره به بخشي از گذشته اين كشور دارند.
يك انجنير برق 22 ساله در مالزيا ركورد دويدن به عقب را در اين كشور بهبود بخشيد.اين جوان موفق شد مسافت سي كيلومتر را رو به عقب بدود. وي اين ركورد شكني را طي دو ساعت و سي دقيقه و در پيست ورزشگاه پراك انجام داد. در واقع وي 75 بار عقب-عقب دور پيست چهارصد متري دويد.
يكي از جويندگان گنج باشنده فلوريدا، در روزهاي پس از طوفان مهيبي كه سواحل آمريکا را درهم كوبيد، بيش از 180 سكه نقره قديمي، به ارزش 40 هزار دالر به ارمغان آورد. جوئل راث، باستان‌شناس 52 ساله در حالي كه به همراه طوطي خود به نام اقليدس مشغول گردش در يكي از سواحل فلوريدا موسوم به ساحل گنج بودند، اين سكه‌ها را يافتند. طوفان‌‌هاي سهمگين باعث جابجايي چندين متر از ماسه‌هاي ساحل مي‌شوند و گنجينه‌هايي را كه صدها سال پيش زير شن‌هاي ساحل مدفون شده‌اند، بيرون مي‌آورند. جويندگان گنج از اين موقعيت‌ها استفاده مي‌كنند و با جستجو در ساحل، از معدود افرادي هستند كه از طوفان سود مي‌برند. تكه‌هاي ظروف سفالي كه قدامت آن مي‌تواند به 2000 سال پيش برسد، تكه‌اي زغال چوب (كه نشانه مهمي از تمدن‌هاي نخستين است) و قطعه‌اي از يك تبر سنگي از جمله آثاري هستند كه پيش از اين در نتيجه اين طوفان‌ها كشف شده بود.

 


November 7th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي